Tema I skolen

“Det er ikke sådan, min lærer plejer at gøre!”

Det er ikke sådan, min lærer plejer at gøre
Af Gæsteskribent

“Det er ikke sådan, min lærer plejer at gøre!”

Dit barn har lektier for i matematik, og du prøver at hjælpe. Men forgæves. Du bruger nemlig en helt anden regnemetode end den, som dit barn har lært. Hvad gør du så? Få svaret fra gæsteskribent og ressourcevejleder i matematik, Line Hovgaard.

Jeg har en helt særlig magt i min rolle som matematiklærer. En magt, jeg som oftest kan trække på smilebåndet over! Det handler om, når jeres kære poder skal løse matematik derhjemme. Jeg præsenterer dem for flere forskellige regnemetoder, men bliver lektien givet for den dag, hvor regnemetode X er forklaret, så er det den regnemetode, der har magten! Eller rettere sagt, så er det lærerens ord, der har magten.

Lektier giver grå hår

Som forælder kender du sikkert problematikken. Den kan give sved på panden og være en prøvelse for din tålmodighed. Af og til kan det ende med, at MatematikFessor bliver lukket ned eller bogen klappet sammen! Det handler om den hjælp, du på bedste vis yder, når du sidder sammen med dit barn og skal løse lektier, inden du skal videre med dagens andre gøremål. Der skal være fokus, så I også når andet den eftermiddag eller aften.

Når du sidder sammen med dit barn og laver lektier, så viser du glædeligt, hvordan du ville regne sådan en opgave, hvis du skulle løse den. Barnet kan kigge undrende og en smule frustreret på dig og tørt sige: ”Det er ikke sådan, min lærer plejer at gøre!”. Du lytter til barnet, som på bedste vis prøver at forklare, hvad læreren havde sagt i matematiktimen. Børn kan som oftest kun huske brudstykker, hvis det er en ny regnemetode, der er blevet præsenteret. Du kan lynhurtigt se, at din egen regnemetode fra din skoletid er meget nemmere at kaste sig over, så du hurtigt kan komme til kødgryderne eller nå at hente den mindste i vuggestuen.

Plads til at undres

Men hvor vil jeg hen med det? Udover at du formentlig kan nikke genkendende til ovenstående, så er det også vigtigt for mig at sige, at de kære børn skal have tid til at famle i blinde, få lidt grå hår i hovedet og ikke mindst undre sig over, hvordan de kommer frem til resultatet. Det er nemlig med til at rykke dem fagligt.

Jeg har ingen børn – endnu, og jeg har fuld forståelse for, at lektieløsning ikke skal gribe så meget om sig, at I intet andet når i familien – men dit barn lærer af at skulle forklare sig og sætte ord på, prøve at komme i tanke om, hvordan det nu var, at læreren havde forklaret metoden. Du skal sammen med dit barn finde løsningen hjemme, og du kan som forælder få en forståelse af barnets tankegang ved at lytte til dit barn og høre det forklare, hvordan de løste regnestykkerne i skolen klokken 8.45 (mange timer siden!).

Husk at hjælpe dit barn på vej, og husk at stille undrende spørgsmål. Så er jeg sikker på, at dit barn overgiver sig til sidst, hvis den regnemetode, som læreren tidligere på dagen har vist, er helt glemt, eller hvis lærerens regnemetode bare ikke giver mening for det enkelte barn. Så kan det være, at den måde at regne på, som du lærte, giver mening, men jeg lover det ikke.

Det er o.k. at fejle

Du skal også huske, at hvis barnet løser opgaven og laver fejl undervejs, så er fejl slet ikke så tossede endda! Det, der som oftest er mest spændende, er den proces, barnet er igennem for at finde frem til resultatet. I processen kan opstå fejl, og dem kan børnene lære af! Ligesom vi andre lærer af de fejl, vi begår. Når matematikindholdet bliver gennemgået dagen efter, så vil jeg vædde spidsen af en jetjager på, at mange matematiklærere spørger ind til, hvordan barnet er kommet frem til svaret – for oftest er det her, at det er spændende at tale matematik med dit barn, så vi ved, hvad de tænker! Men ærligt – selvfølgelig kan jeg sagtens forstå tilfredsheden i at have det rigtige svar.

Så kære forælder, fat mod. Du gør et super godt stykke arbejde! Husk at tage en god kop kaffe med til bordet, når den står på lektieløsning, og så stil dit barn undrende spørgsmål, som du vil gøre til din egen chef, hvis du ikke forstår, hvad vedkommende mener. Det kan også give jer tid – for hvem siger, at I kan huske, hvordan I løser den type opgave!

Line Hovgaard arbejder til daglig som lærer og ressourcevejleder i matematik på Broskolen i Korsør. 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *