Tema Dit barns udvikling

Giv den digitale afhængighed modspil

Af Gæsteskribent

Giv den digitale afhængighed modspil

De digitale løsninger er kommet for at blive, men vi skal lære at bruge dem på en sund måde og bevare nærværet i familien. Giv den digitale afhængighed modspil med disse 10 råd fra læge og forfatter til ‘SLUK – kunsten at overleve i en digital verden’ Imran Rashid. 

De fleste af os kender det. Vi skal liiige tjekke vores smartphone. Selvom det ikke er mange minutter siden, vi gjorde det sidst. Faktum er, at vi ifølge undersøgelser bruger vores smartphones langt mere, end vi selv tror – helt op til 150-200 gange om dagen. Som forældre kan det være en god idé at feje for egen dør og indføre sunde digitale vaner, inden vi lærer vores børn dem.

Langtidskonsekvenserne af afhængigheden af smartphones og også tablets kendes ikke endnu. Men dialogen om, hvor vi er på vej hen, bør have stor fokus, mener læge og IT-iværksætter Imran Rashid, der er forfatter til bogen Sluk – kunsten at overleve i en digital verden. Den simple løsning ville være at trække stikket. Et klik og sluk. Men afhængigheden er over os, så det handler i stedet om at få fokus på vores digitale sundhed.

Der er nemlig ingen tvivl om, at digitaliseringen er kommet for at blive, men vi skal lære at bruge teknologien, så vi ikke tages som digitale gidsler. Vores afhængighed af smartphones og tablets kan sammenlignes med ludomani – det er den samme afhængighedsskabende, kemiske belønning, der sker i kroppen, hvor hjernen udløser dopamin, som giver en følelse af velvære. Og så er der frygten for, at meget skærmtid hos børn resulterer i manglende sociale kompetencer og empati, koncentrationsbesvær, indlæringsvanskeligheder og søvnløshed.

Vi har her fået lov til at dele 10 gode råd fra Imran om digital adfærd, der ikke går på kompromis med nærværet.

Et sundere, digitalt liv – 10 gode råd

Følgende 10 råd er fra Imrans bog. Brug dem til at øge din og ikke mindst din families digitale sundhed – og få gang i nærværet:

  1. Køb et gammeldags vækkeur og smid telefonen helt ud af soveværelset. Skærme ødelægger søvn og samvær.
  2. Læg telefonen helt væk, når du arbejder eller er i selskab med andre mennesker.
  3. Lær ”forstyr ikke”-funktionen at kende – og brug den så ofte som muligt.
  4. Slå alle notifikationer (de røde cirkler ved apps) fra på telefonen på nær vigtige opkald.
  5. Fjern alle apps, der kan stjæle din opmærksomhed, fra startskærmen, så de ikke er det første, du ser.
  6. Eksperimenter med at fjerne farver fra skærmen og skrue ned for lyset. Så lokker telefonen mindre.
  7. Fjern batteri-ikonet. Du kigger mere på det, end du tror, og det er en stressfaktor.
  8. Prioriter konsekvent, hvem der skal have adgang til din hjerne, hvornår, hvorfor og gennem hvilke kanaler.
  9. Vær fuldt bevidst om, hvornår du bruger telefonen – og hvornår den bruger dig.
  10. Husk, at hver gang du tænder skærmen, risikerer du at slukke for nærværet.

Nærvær i første række

Imran mener, det er vigtigt, at vi tager et bevidst valg om, hvornår vi har vores smartphone fremme. Og når den ikke er fremme, bør den være helt uden for rækkevidde. Er du en tur i skoven eller på ferie med familien, så lad alle smartphones blive hjemme. For skærmtid stjæler familietid og sætter opmærksomhed og nærvær på hold.

SLUK – og sæt fokus på familiens digitale sundhed.

Imran Rashid er uddannet læge fra Københavns Universitet i 2005. Udover at være speciallæge i almen medicin har han startet flere IT-selskaber, lanceret en række forskellige sundhedsapps samt haft egen praksis i Kastrup i 1,5 år. Til daglig er han ansat på deltid som innovationschef på Aleris-Hamlet Privathospitaler, hvor han blandt andet er involveret i udviklingen af en række digitale sundhedsløsninger i hele Skandinavien. I april 2017 debuterede Imran som forfatter med bogen ‘SLUK – kunsten at overleve i en digital verden’. Imran bruger sine erfaringer og indsigter til at hjælpe os alle med at kunne navigere mere sikkert i den digitale verden, til gavn for den menneskelige krop og psyke.

 

Vil du have de tre vigtigste råd til, hvordan du begrænser skærmtiden på smartphone, så læs med her.

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *